تغییرات دهان در افراد مسن بخش دوم

تغییرات دهان در افراد مسن بخش دوم

با افزایش سن تغییرات زیادی در بدن فرد رخ می دهد. یکی از بخشهای مهم در بدن انسان که دارای تغییرات زیادی بر اثر مرور زمان می گردد دهان می باشد. عوامل مختلفی در این تغییرات وسیع موثر می باشند. از رژیم غذایی گرفته تا نحوه رعایت بهداشت دهان ودندان در طول زندگی فرد. در این مطلب قصد داریم درباره برخی مسائل در باره تغییرات دهان از نظر دندان پزشکان مجموعه کلینیک های دندانپزشکی نگین در شرق تهران می پردازیم.

 پروتزهای دندانی ناراحت کننده

اگر پروتزها به درستی نگهداری شوند، شكل آنها تغییر نمی كند. آنها ممكن است به دلیل تغییرات طبیعی لثه ها و استخوان لق شوند كه این به دلیل تحلیل رفتن و جمع شدن استخوان فك و لثه ها می باشد. اگر پروتز شما به درستی در دهانتان قرار نمی گیرد، هرچه سریعتر به دندانپزشك تان مراجعه كنید تا تنظیم های لازم انجام شود.

دستكاری شما به پروتز آسیب رسانده و آن را غیر قابل تعمیر می سازد. پروتزهای نا مناسب كه در خانه تعمیر می شوند، لثه، زبان و گونه ها را تحریك می كند. در موارد اورژانس، چسب های پروتز، آنها را تا مراجعه شما به دندانپزشك، سرجای خود نگهمیدارد. اگر پروتز شما لق شده است از دندانپزشك تان بخواهید آن را بررسی كند.

مراجعه مرتب به دندانپزشک

دندانپزشك دهان شما را معاینه می كند تا هرگونه مشكلی را در لثه ها، زبان و مفصل فك تشخیص دهد. در ضمن از لحاظ سرطان دهان، وضعیت دهان را بررسی می كند. به دلایل بسیاری، افراد مسن بیشتر در معرض بیماریهای دهان و از جمله سرطان دهان هستند.

۹۵ درصد سرطانها در افراد بالای ۴۰ سال دیده می شود. البته تعداد بسیاری از این سرطانها اگر زود تشخیص داده شوند،قابل درمان می باشند. بافتهای دهان نیز به منظور تشخیص علائم سایر بیماریها كه اولین علامت بروز آن می تواند در دهان باشد، معاینه و بررسی شوند.

اضطراب برای مراجعه به دندانپزشک

اضطراب در مورد درمانهای دندانپزشكی غیر معمول نیست. افراد در هر سنی آن را تجربه می كنند. بیماران مسن تر ممكن است كمتر قادر باشند براسترس خود غلبه كنند كه ممكن است این امر به دلیل وضعیتهای خاص جسمی آنان مثل كاهش بینایی یا شنوایی باشد.

صحبت با دندانپزشك یك جنبه مهم داشتن یك ملاقات دندانپزشكی راحت می باشد. شما باید احساساتتان را با دندانپزشك و پرسنل مطب در میان بگذارید. اجازه دهید آنها بدانند كه شما مضطرب هستید تا درمان شما را مطابق با وضعیت روحی شما به انجام برسانند. تكنیكهای درمانی رفتاری جدید و مرتبط با روانشناسی سبب پیشرفت در زمینه كنترل اضطراب و درد بیماران دندانپزشكی گردیده است.

تاثیر داروهای پزشکی بر درمانهای دندانپزشکی

وقتی دندانپزشك راجع به تاریخچهٔ پزشكی شما سؤال می كند، سعی كنید كاملترین اطلاعات را در مورد وضعیت سلامتی خود به او بدهید. اگر شما اخیراً در بیمارستان بستری شده اید و یا عمل جراحی داشته اید، یا اخیراً مریض بوده اید، دندانپزشك را در جریان قرار دهید.

به دندانپزشك نام دارو و میزان مصرف و دفعات مصرف آن را بگوئید و نام پزشكی كه آن دارو را برای شما تجویز كرده نیز ذكر كنید. اگر دارو را خودتان از داروخانه تهیه كرده و مصرف می كنید به دندانپزشك اطلاع دهید. هرگونه تغییر در وضعیت سلامتی و یا مصرف داروهای خود را به دندانپزشك تان اطلاع دهید. این اطلاعات به وی كمك می كند تا بی خطرترین و مؤثرترین درمان را برای شما انتخاب نماید.

ایمپلنت به عنوان جایگزین دندان مصنوعی

ایمپلنت های دندانی راه حل مناسبی برای بیمارانی است كه با دنچرهای معمولی، نیازشان برطرف نمی شود و از نظر كاركردی مشكل دارند. گرچه هر بیماری كاندیدای خوبی برای ایمپلنت نمی باشد،تصمیم گیری در این مورد، باید به بعد از معاینه كامل توسط دندانپزشك و بحث در مورد مزایای نسبی و خطرات احتمالی عمل قرار دادن ایمپلنت موكول شود. در مورد مناسب بودن یا نبودن ایمپلنت برای شما، با دندانپزشكتان مشورت كنید.

طرح لبخند برای افراد مسن

افراد مسن از بسیاری از این روشها برای زیبایی لبخند و دندانهای خود می توانند بهره ببرند. دندانپزشك روشهای درمانی مناسب شما را برایتان شرح خواهد داد. بخشی از مرحله مسن شدن قبول افزایش سن و داشتن انتظارات منطقی در مورد بهبود ظاهر می باشد.

درمان دندانپزشكی برای افراد مسن می تواند راهی مناسب برای تأمین سلامت و داشتن احساسی بهتر نسبت به خود باشد. دهان و دندان ما نقش بسیار مهمی در تكامل روانی و احساس ما در طول زندگی دارند. دندانپزشكی مدرن، روشهای گسترده و متعددی را برای تأمین زیبایی افراد در كلیه سنین ارائه داده است. روشهای زیبایی همراه با بهداشت دهان خوب و ملاقاتهای مرتب با دندانپزشك می تواند به بهبود ظاهر لبخند شما كمك كند.

دندانهای تیره تر

این امر به دلیل تشكیل سریع تر و با مقادیر بالاتر پلاك، لایه باكتریایی چسبنده و بیرنگ می باشد. تغییر در عاج، بافت شبه استخوانی زیر مینای دندان نیز ممكن است باعث شود، دندانهای شما تیره تر بنظر آیند.

 از دست دادن حس چشایی

شما ممكن است دریابید كه به دلیل تغییر در حس چشایی، اشتهایتان كاهش یافته است. عوامل متعددی باعث این امر می شود. علاوه بر كاهش حس چشایی و بویایی به دلیل افزایش سن، بیماریهای خاص، داروها و دنچرها می توانند در كاهش حس چشایی شما دخیل باشند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *