ترمیم با مواد همرنگ دندان

ترمیم با مواد همرنگ دندان

ضرورت پرکردن دندان هدف از درمان پر کردن دندان این است که بافت پوسیده برداشته شود و حفره ایجاد شده با مواد مخصوص پر شود تا دندان ظاهری طبیعی و عملکردی مناسب داشته باشد. درمان پر کردن برای ترمیم دندانهایی انجام میشود که آسیب چندانی ندیده اند و دندانپزشک مطمئن است که مواد مخصوص استحکام دندان را به دست میدهد. تمام دندانها، چه عقب چه جلو، و تمام سطوح قابل پر کردن هستند. حتی پوسیدگی دندان جلو را میتوان با مواد همرنگ دندان در کلینیک دندانپزشکی نگین – سهروردی ترمیم کرد.

آیا ترمیمی وجود دارد که همرنگ دندان باشد؟

در کلینیک دندانپزشکی نگین – امین الملک رزین های کامپوزیت مواد پلاستیکی همرنگ دندان(ساخته شده از شیشه و رزین) هستند که هم برای پرکردن دندان و هم برای ترمیم نقایص دندانی بکار می روندو به دلیل اینکه همرنگ دندان می باشند، تشخیص آنها از دندان طبیعی مشکل است. کامپوزیتها معمولا در دندانهای قدامی که ظاهر طبیعی فرد اهمیت دارد، بکار می روند. در دندانهای خلفی نیز بسته به محل و وسعت پوسیدگی از مواد همرنگ دندان استفاده می شود. رزین های کامپوزیت معمولا گرانتر از آمالگام هستند.

مواد پر کننده دندان

رزین کامپوزیت سفید سالیان سال تنها گزینه برای پر کردن دندان آمالگام بود و افرادی که می خواستند دندانشان ظاهری طبیعی تر و زیباتر داشته باشد. باید به روشهای گرانتر و تهاجمی تری مانند روکش دندان در کلینیک دندانپزشکی نگین – شرق رضایت میدادند. اما امروزه رزین کامپوزیت دندانپزشک را قادر می سازد. دندانی که دچار پوسیدگی و کرم خوردگی شده است را با کامپوزیت همرنگ دندان پر کند تا بدون روشهای تهاجمی، زیبایی دندان حفظ شود.

رزین کامپوزیت مواد همرنگ دندان است که به جای بخشهای از دست رفته دندان قرار گرفته و دندان را پر میکند. این مواد از نظر مشخصات فیزیکی و شکل ظاهری کامال با ساختار اصلی دندان مطابقت دارد تا دندان ترمیم شده هم استحکام کافی داشته باشد هم از زیبایی برخوردار باشد.

از گذشته

در گذشته رزین کامپوزیت مشکلات و معایب زیادی داشت و برای دندانهای عقبی که فشار بیشتری به آنها وارد میشود استحکام کافی نداشت. همچنین در گذشته ترمیمهای کامپوزیتی سریعتر ساییده میشد و حتی دندان را بیشتر در معرض پوسیدگی و یا شکستگی قرار میداد. اما مواد کامپوزیت جدید از جنس متفاوتی ساخته میشوند و پیوند محکمی با بخشهای مختلف دندان مانند مینا و عاج برقرار میکنند، بنابراین استحکام خوبی ایجاد میکنند.

از کامپوزیت میتوان برای ترمیم مستقیم دندان نیز استفاده کرد. در این روش در همان جلسه اول مراجعه شما به دندانپزشک، مواد ترمیمی کامپوزیت روی دندان قرار میگیرند بنابراین هم زمان کمتری برای ترمیم دندان صرف میشود هم هزینه آن کاهش می یابد .

مزایای مواد ترمیم همرنگ دندان در کلینیک دندانپزشکی نگین – استاد معین

  • مواد پر کردن دندان رزین کامپوزیت با رنگ دندان مطابقت دارند
  • پر کردن دندان در یک جلسه به انجام می رسد. برای روکش دندان به دو جلسه نیاز است
  • مواد پر کننده کامپوزیت مستقیما به دندان می چسبند. این کار باعث می شود که دندان به نسبت زمانی که پر کننده آمالگام در آن استفاده می شود، مستحکم تر باشد
  • به نسبت مواد پر کننده آمالگام به هندپیس کاری کمتری نیاز است. این مساله به این دلیل است که دندان پزشک برای مستحکم کردن مواد پر کننده نیازی به شکل دهی فضای زیاد نیست. فرآیند باندیگ باعث نگه داشته شدن رزین کامپوزیت در دندان می شود
  • مواد پر کننده دندان و روکش های کامپوزیت غیرمستقیم گرما دیده می شود. این مرحله باعث افزایش استحکام آنها می شود.
  • رزین کامپوزیت دندان را می توان برای ترمیم دندان در کنار مواد دیگری مثل گلاس اینومر مورد استفاده قرار می گیرد تا مزایای هر دو ماده را ارائه کند.

معایب

  • معمولا هزینه کامپوزیت دندان به نسبت مواد پر کننده آمالگام بیشتر است.
  • اگر چه این نوع پر کننده نسبت به فرسایش مستحکم تر و مقاوم تر شده اند، مشخص نیست که آیا آنها تحت فشار جویدن به اندازه مواد پر کننده آمالگام می توانند دوام بیاورند یا خیر.
  • کامپوزیت دندان ممکن است در حین قرار داده شدن آب برود و شکاف هایی بین دندان و ماده پر کننده ایجاد کند. این مساله باعث می شود که در نواحی که ماده پر کننده به خوبی با دندان شما تماس ندارد، پوسیدگی بیشتری ایجاد می شود. وقتی دندان پزشک در این نوع پر کردن دندان کامپوزیت را در لایه های باریک تر قرار دهد، نشتی کاهش می یابد.
  • قرار گرفتن در مدت زمان بیشتری در دندان مستحکم می شود. علت این امر این است که آنها معمولا به صورت لایه لایه قرار داده می شوند. زمان و کار بیشتری که این مواد پرکننده نیاز دارند نیز باعث افزایش هزینه پرکردن دندان می شود.
  • در صورتی که دندان پزشک برای ایجاد روکش در طول مدتی که شما منتظر هستید، آمادگی نداشته باشد، مواد پرکننده و روکش های غیرمستقیم حداقل به دو جلسه درمانی نیاز دارد. دندان پزشک در جلسه اول قالب می گیرد و در جلسه دوم ماده پر کننده یا روکش را قرار می دهد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *